موضوع: "مناسبتها"

برخی مکروهات روزه

بسم الله الرحمن الرحیم

علاوه برمبطلات روزه برخی افراد در مکروهات اشتباه کرده وفکر می کنند آن موارد هم روزه را باطل می کند که جهت آشنایی بیشتر با مکروهات روزه به برخی ازآنها ذیلا اشاره می شود:

1- دوا ریختن به چشم وسرمه کشیدن درصورتی که مزه یا بوی آن به حلق برسد.

2-انجام دادن هرکاری که موجب ضعف شود مانند خون گرفتن وحمام  ورفتن.

3-بوکردن گیاهان معطر.

4-استعمال شیاف.

5-ترکردن لباسی که در بدن است.

6-کشیدن دندان وهرکاری که بواسطه آن از دهان خون بیاید.

7- مسواک کردن به چوب تر.

8-کاری که شهوت را به حرکت درآورد.

با آرزوی قبولی طاعات وعبادات والتماس دعا

برکات بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله

امام علی (ع) برکات بعثت پیامبر (ص) را چنین بیان می فرماید:

🔹 #امام_علی (ع) در بخشی از خطبه اول «نهج البلاغه»، اشاره به چهار نکته مي فرمايد: نخست، مسأله #بعثت_پیامبر_اسلام و بخشى از #ویژگیها و #فضایل آن حضرت و نشانه هاى نبوّت او. دوّم، وضع دنیا در زمان #قیام آنحضرت از نظر انحرافات دینى و اعتقادى و نجات آنها از این #ظلمات_متراکم، به وسیله نور محمّدى (ص). سوّم، رحلت پیامبر از دار دنیا. چهارم، #میراثى که از آنحضرت باقى مانده، یعنى #قرآن_مجید.

🔹در قسمت اوّل مي فرمايد: «اِلى اَنْ بَعَثَ اللهُ سُبْحانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لاِنْجازِ عِدَتِهِ وَ اِتْمامِ نُبُوَّتِهِ»؛ (قرنها گذشت و روزگاران سپری شد] تا اینکه خداوند سبحان، #محمّد رسول الله صلی الله علیه و آله را براى وفاى به عهد خود و کامل کردن نبوّتش برانگیخت و #مبعوث کرد». سپس اشاره به بخشى از #فضایل آنحضرت کرده، ميفرمايد: «مَاْخُوذاً عَلَى الْنَبییّنَ میثاقُهُ»؛ (این درحالى بود، که از همه #پیامبران پیمان درباره او گرفته شده بود [که به او ایمان بیاورند و بشارت ظهورش را به پیروان خویش بدهند]).

🔹«مَشْهُورَةً سِماتُهُ، کَریماً میلادُهُ»؛ (در حالیکه نشانه هایش مشهور و #میلادش پسندیده بود). این تعبیر ممکن است اشاره به کرامت و عظمت پدر و مادر و اجداد او باشد و یا برکاتى که #هنگام_تولّد او براى جهانیان فراهم گشت، چه اینکه مطابق نقل تواریخ، همزمان با تولّد آنحضرت #بتها در خانه کعبه فرو ریختند، #آتشکده_فارس خاموش شد، #دریاچه_ساوه که مورد پرستش گروهى بود خشکید، و قسمتى از #قصرشاهان‌جبّار درهم شکست و فروریخت و همه اینها بیانگر آغاز عصرجدیدى در مسیر #توحید و مبارزه با #شرک بود.

🔹سپس مى افزاید: «وَ اَهْلُ الاَرْضِ یَومَئِذ مِلَل مُتَفَرِّقَة وَ اَهْواء مَنْتَشِرَة وَ طَرائِقُ مُتَشَتِّت»؛ (در آنروز #مردم زمین، داراى مذاهب پراکنده و افکار و خواسته هاى ضدّ و نقیض و راهها و عقاید پراکنده بودند). «بَیْنَ مُشَبِّه للهِ بِخَلْقِهِ اَوْ مُلْحِد فِى اسْمِهِ اَوْ مُشیر اِلى غَیْرِهِ»؛ (گروهى خدا را به مخلوقاتش تشبیه میکردند و گروهى نام او را بر بتها مینهادند یا به غیر او اشاره و دعوت میکردند). #ملحد از مادّه «لحد» بر وزن مَهْد به معناى حفره اى است که در یک طرف قرار گرفته است، و به همین جهت به حفره اى که در یک جانب قرار گرفته است لحد میگویند،

🔹سپس به هرکارى که از حدّ وسط منحرف بسوى افراط و تفریط شده، #الحاد گفته میشود، و #شرک و #بت‌پرستى را نیز به همین جهت #الحاد میگویند، و منظور از جمله بالا «مُلْحِد فِى اسْمِهِ» همان است که دربالا اشاره شد که نام خدا را بر بتها مى نهادند؛ مثلا به یکى از بتها اللات و به دیگرى العزّى و به سوّمى منات میگفتند که به ترتیب از الله و العزیز و المنّان منشتق شده است، و یا اینکه منظور آنست که صفاتى براى خدا همچون صفات مخلوقات قائل میشدند و اسم او را دقیقاً بر مسمّى تطبیق نمیکردند. جمع میان هر دو تفسیر نیز ممکن است. سپس مى افزاید: «پس خداوند آنها را بوسیله آنحضرت از #گمراهى رهایى بخشید و با #وجودپربرکت‌او، آنان را از #جهالت نجات داد».

🔹بعد به فراز دیگرى از این بحث پرداخته، ميفرمايد: «سپس خداوند سبحان لقاى خویش را براى #پیامبر(ص) انتخاب کرد، و آنچه را نزد خود داشت براى او پسندید، و او را با رحلت و انتقال از دار دنیا به سراى آخرت، گرامى داشت و از گرفتارى در چنگال مشکلات نجات بخشید»؛ «آرى در نهایت احترام او را قبض روح کرد، درود خدا بر او و آلش باد»؛ «او هم آنچه را انبیاى پیشین براى امّت خود به یادگار گذارده بودند در میان شما به جاى نهاد»، «زیرا آنها هرگز امّت خود را بى سرپرست و بى آنکه راه روشنى در پیش پایشان بنهند و پرچمى برافراشته، نزد آنها بگذارند رها نمیکردند!».

🔹بدیهى است منظور امام(ع) از تعبیر بالا همان چیزیست که در #حدیث_ثقلین آمده است که طبق این روایت متواتر، #پیامبر(ص) فرمود: «من از میان شما میروم و دو چیز پرارزش در میان شما به یادگار میگذارم: #کتاب_خدا و #عترتم که اگر به این دو #تمسّک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو ازیکدیگر جدا نمیشوند تا در کنار #حوض_کوثر نزد من آیند». به هرحال دلسوزى #پیامبران نسبت به #امّتها منحصر به حال حیاتشان نبوده است و بدون شک، نگران آینده آنها نیز بوده اند، بیش از آنچه پدر به هنگام وفات، نگران فرزندان خردسال خویش است؛ به همین دلیل نمیتوان باور کرد که آنها را بدون #برنامه_روشن و سرپرست و #وصیّى، رها سازند و زحمات یک عمر خویش را براى هدایت آنان بر باد دهد.

📕پيام امام اميرالمومنين(ع)، ناصر مكارم شيرازى، دارالكتب الاسلاميه‏، ۱۳۸۷ش‏ ج۱ ص۲۲۸
منبع:وبسایت آیت الله مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)

شبهات انتخابات

با توجه به اینکه دانش آموزان نسبت به گذشته از هوش سیاسی بالاتری برخوردار هستند چرا سن رأی، هنوز 18 است؟

این قانونی است که قبلا در مجلس تصویب شده است و لزوما تغییر در مورد آن باید توسط مجلس ،انجام گیرد و این مسئله، نیازمند مطالبه عمومی است

ضمنا نقش دانش آموزان، فقط رأی دادن نیست، لذا می توانند در فضای انتخاباتی،در گفتگوها و آگاه سازی ها مشارکت نموده واثر گذار باشند.

شبهات انتخابات

  • حضور مردم در انتخابات و رای دادن به یک کاندیدا چه تأثیری میتواند در حل مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور داشته باشد؟
    پیشنهاد میشود برای یک لحظه به جواب این سؤالها فکر کنید
  • یارانه بنزین به خودروها داده شود یا به مردم؟
  • تقویت خدمات درمانی با خصوصی شدن صورت گیرد یا با دولتی بودن؟
  • دولت به بازار مسکن وارد شود یا بازار را رهاکند؟
  • شرکتهای دولتی به طلبکارانش واگذار شود یا به کسانی که اهلیت دارند داده شود؟
  • چدولت به دنبال ورود در بازار کشورهای دیگر است یا بازارش در اختیار کشورهای دیگر قرارگرفته است؟
  • دولت به دنبال تامین بودجه از طریق نفت است یا رونق تولید در صادرات؟
  • دولت به دنبال اعطای حقوق نجومی به مدیران برای ایجاد انگیزه بیشتر است یا کار کردن مدیران را وظیفه آنها میداند؟
  • دولت به دنبال حمایت از تولید کنننده داخلی است یا با رقابت با کالای خارجی او را تنها می گذارد؟
    پاسخ به هر کدام از این سوالات بر زندگی شخصی شما تاثیر گذاشته و زندگی شما را متحول می کند قابل توجه است که اختیار تمام این موضوعات با رئیس جمهور است
    سیاستهای دولتها کاملا متفاوت و گاه متضاد است و تاثیر سیاست دولتها بسیار واضح، خود را در زندگی مردم نشان می دهد.
  • به عنوان مثال به گزارش بانک جهانی آمار فقر از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ از ۴۲ درصد به ۸.۱ درصد رسید و متاسفانه با روی کار آمدن دولت یازدهم و بعد دوازدهم این عدد به شدت افزایش پیدا کرد که تاثیر رأی را کاملا نشان می دهد.
  • نتیجه اینکه حضور مردم در انتخابات ورأی درست آنها با سرنوشت کشور وخود مردم ارتباط مستقیم دارد.

شبهات انتخابات

چرا نظام خود را به رفراندوم نمیگذارد؟
به این سوال میتوان از دو منظر پاسخ داد بر مبنای اسلامی و دینی :
اسلام هیچ گاه به ما چنین اجازه ای نداده که اسلام را به رای مردم بگذاریم
از منظر :سکولار
اولا) هیچ کشوری حتی برای یکبار هم در دنیا چنین کاری نکرده، با این وجود جمهوری اسلامی در بدو آغاز به کار در اول انقلاب ،این کار را انجام داده است

حتی سازمان ملل، شورای امنیتی دارد که با زور، به قدرت حقِ وتو رسیده و این مسئله «وتو» کاملا نفی دموکراسی است و یکبار هم بر این ساختار، رفراندوم برگزار نشده است.
دوما) امکان برگزاری رفراندم نیست، چرا که سیستم انتقال قدرت و قوانینش توسط چه کسی باید اجرا بشود سیستمی که فاقد صلاحیت است ؟
سوما) پیش زمینه فکری افراد اینگونه است که ناکارآمدیها را به نظام بر میگرداند لذا رفراندوم را مطرح می کند ولی در واقعیت، ناکارآمدیها به دولت بر میگردد پس بایدانتخابات برگزار شود تا دولت کارآمد بر سر کار بیاید تا ناکارآمدیها مرتفع گردد.

مثال ساختمانی را فرض کنید در حال ساخت نسل بعدی بیایید و بگوید ما این را قبول نداریم خراب کنید و از نو بسازد و این کار در نسلهای بعدی هم تکرار شود این ساختمان چه زمانی قرار است تکمیل شود و به یک ثباتی برسد؟

شبهات انتخابات

ملاک های  فرد اصلح

برای تشخیص اصلح بایدبین قول و عمل تفکیک قائل شویم آنکسی  قول های خوب می دهد الزاما فرد اصلح نیست بلکه انکسی  در سابقه ی عملکرد،خودش را نشان داده، و به قول های خودش عمل می کند می تواند فردی اصلح باشد به شرط اینکه قول هایی که در ایام انتخابات داده می شود برمبنای درست داده شده باشد، لذا آنکسی اصلح است که هم تهعد وهم تخصص در میدان اعتقاد وتفکر وعمل ورفتار وکردار داشته باشدپس برای تشخیص همه این ها ، باید سابقه و عملکردافراد کاندید را بررسی کنیم.

و نکته کلیدی اینکه دیدگاهها ومنویات رهبر معظم انقلاب در این راستا را رصد وگوش جان بسپاریم.

1 3 4