گوشه هایی از تربیت فاطمی(س)1

پرورش شخصيت عاطفي

يکي ازمهمترين نيازهاي هر کودک برخورداري از عواطف پاک و مهر و محبت خانواده و خويشاوندان و والدين است. هنگامي که کودک از زلال محبت خانواده سيراب شد و عطش محبت و توجه عاطفي او برطرف گرديد، با دلي آرام و سلامت و پرنشاط پا به عرصه اجتماعي مي گذارد تا همگان از برکات وجود او بهره مند شوند. يکي از راههاي پرورش شخصيت عاطفي کودک، ابراز محبت به کودک است.بوسه هاي مکرر پيامبر اکرم (ص) بر رخسار و دست فاطمه (س) نشانه اي از ابراز علاقه آن حضرت به فرزندش بود. آن حضرت به محبت کردن و توجه به کودکان بسيار اهميت مي داد، چنان که روزي رسول خدا (ص) امام حسن (ع) را مي بوسيد و نوازش مي کرد، اقرع بن حابس عرض کرد: من ده فرزند دارم، ولي تا به حال هيچ يک از آنان را نبوسيده ام. پيغمبر اکرم (ص) غضبناک شد و فرمود: اگر خدا محبت را از قلب تو گرفته است، من چه کنم؟ هر کس نسبت به اطفال ترحم نکند و احترام بزرگسالان را نگه ندارد از ما نيست. (11)

حضرت زهرا (س) نيز که تربيت يافته چنين مکتبي بود، به پرورش شخصيت عاطفي فرزندان خود اهتمام مي ورزيدوما در سیره ایشان مهر ومحبت بی بدیل به فرزندان موج می زند.

پرورش روحيه ايثار

 مقدم داشتن ديگران بر خود، اصلي بسيار ارزشمند و انساني است که هر کس، نمي تواند دارنده آن باشد. حضرت زهرا (س) فرزندانش را با چنين روحيه اي پرورش داده بود. (12)

آن جا که پس از يک روز گرسنگي، وقت افطار، در به صدا درمي آيد و گرسنه بي سرپرستي درخواست طعام مي کند، پس از آن که حضرت علي (ع) و فاطمه (س) طعامشان را که قرص ناني بود تقديم آن فقير مي کنند، فرزندان آنها نيز که پرورش يافته چنين پدر و مادري هستند، ديگران را بر خود مقدم مي شمارند و قرص نان خود را به فقير مي دهند و اين عمل تا سه شب تکرار مي شود و نتيجه اين روحيه ايثار و از خود گذشتگي، آن مي شود که فرزندان بزرگوار آن حضرت تمام هستي خود را براي پيشرفت و تکامل انسانيت فدا مي کنند.

11- فاطمه زهرا (س)، المرء النموذجيه في الاسلام، ترجمه: علي الجمال الحسين، ص 71

12- فرهنگ فاطميه، ص 75

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.